dinsdag 24 mei 2011

COLOMBIA het land waar ik trots op ben......


Zoals vele van jullie misschien weten heb ik een Nederlandse vader en een Colombiaanse moeder.
Ik ben wel geboren in Nederland en wel te verstaan in Terneuzen dus ik ben een zunnig Colombiaans zeeuws meisje......

Nu is het 20 jaar geleden dat ik terug ben geweest naar mijn Roots. En nu zal ik deze zomer terug gaan naar mijn moederland Colombia.
Het is zelfs zo dat mijn moedertaal Spaans is aangezien het feit dat toen ik geboren was mijn moeder nog geen Nederlands kon en mijn vader in verband met zijn werk weinig thuis was.
En aangezien het feit dat mijn ouders gescheiden zijn sinds ik 4 jaar ben ben ik grotendeels opgevoed door mijn moeder. Dus mijn manier van zijn ligt dichter bij het Colombiaans dan het Nederlands......

Niet dat je dat merk aan mijn taal gebruik want ik spreek beide talen vloeiend en zie mezelf altijd als het beste van beide landen: Hollands Glorie van voren en Colombiaans van achter.........
Aan jullie om te bedenken hoe ik dit bedoel......

Maar nu is het feit wel dat als ik zeg dat ik half Colombiaans ben dat mensen dan bepaalde associatie krijgen bij het land Colombia: FARC, cocaine productie en Eillen maar Colombia heeft zoveel te bieden dat ik jullie wil voorstellen aan mijn Roots: COLOMBIA...........


De Republiek Colombia is een land in het noordwesten van Zuid-Amerika. Het grenst in het noorden aan de Caribische Zee, in het oosten aan Venezuela, in het zuidoosten aan Braziliƫ, in het zuiden aan Peru en Ecuador, en in het westen aan Panama en de Grote Oceaan.

De hoofdstad is Bogota dat op 2600 meter hoogte ligt op een door bergen afgezet plateau in de oostelijke bergketens van de Andes.



panaroma van Bogota

Het oerwoud van de Amazone: het Orinoco- en Amazonegebied beslaat tezamen 54 % van de oppervlakte van Colombia, maar er woont maar 3 % van de Colombianen.

Colombia is zeer rijk in plantengroei; grote delen van het land zijn met tropisch regenwoud bedekt. Aan de kust komen mangrovebossen voor. De bovenloop van de Magdalena is grotendeels begroeid door savanne, de llanos. De kerstorchidee (Cattleya trianae) is de nationale bloem van Colombia.





De meeste mensen wonen in het Andesgebied en het Caribisch kustgebied. Zo'n 49% van de Colombianen woont in de steden. Slechts een klein percentage van de bevolking is van inheemse afkomst.
Ongeveer de helft van de bevolking bestaat uit mestiezen 58%, 20% is blank, 3,4% is indiaan en 10,6% is van Afrikaanse afkomst. Het overgrote merendeel van de bevolking spreekt Spaans, in het kustgebied Caribisch-Spaans. De meerderheid van de Colombianen is rooms-katholiek, ook zijn er voornamelijk onder de Indianen aanhangers van natuurgodsdiensten.
Volgens het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties leeft in Colombia 64,0% van de bevolking onder de armoedegrens.


Wat veel mensen ook vergeten is dat Colombia een van de grootste producenten is van koffie:
En ook de welbekende banaan komt uit Colombia en rietsuiker wordt geproduceerd in Colombia.....



En natuurlijk heeft Colombia nog veel meer te bieden: Zo komt de welbekende kunstenaar Fernando Botero uit Colombia......Zeer bekend om zijn schilderijen
En natuurlijk komen Shakira en Juanes uit Colombia...........
 Door het schrijven van deze blog hoop ik dat ik jullie een andere kant heb laten zien van mijn Roots:

COLOMBIA het land waar ik trots op ben......


En natuurlijk zal ik jullie nog veel meer van Colombia laten zien als ik er ben geweest maar voor nu zullen jullie het hiermee moeten doen!!!

 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten